lördag 17 april 2010

En dag, en händelse, en prutt = ett trauma för livet.

Tisdag år 1998, när Miriam The star gick i 5an på grundskolan så hände det en mycket dramatisk händelse som har suttit sina sår i alla Miriams år.
Denna traumat återkommer ständigt varje gång någon släpper sig i hennes närhet.

Jag blev påmind om detta minnet idag när Clayton och Elin fes varje 5 minuter och diskuterade deras pruttar, därför valde jag att dela med mig denna dramatiska minnet med er!

Som sagt det var en Tisdag 1998, en solig vacker dag! Alla barn i Miriams klass skulle ha sin högläsning! Det var en tyst och harmonisk atmosfär. Det var så tyst så man hörde flugorna utanför klassen leka kurragömma.
På grund av att lilla Miriam hade någon form av damp så hade hon lite svårt att sitta still i hennes stol. Hon gungade fram o tillbaks i tystnaden....... och PLÖTSLIGT händer det...
När lilla Michalis hade sin högläsning smällde det en "pruttbomb" som nästan ekade. Klassen frös ner, alla kollade runt omkring sig med en chockerande min och undrade "Vad faan har hänt"? Stackars lilla Miriam har förstått efter några sekunder vad som har hänt, ansiktet började rodna och hon försökte med all sin makt dölja att det var hon som var orsaken till denna pruttbomb, som chockerade hela klassen........ Tills hennes bänkgranne Stefanie skriker högt "MIRIAM IUU".

Det var det värsta som har hänt lilla Miriam! Hon kände verkligen för att grävas in i jorden och gömma sig. Hon stängde ut allt skrattljud som kom från alla håll i klassen. Det enda hon kommer ihåg är att han hon var kär i sa "usch" och viftade med sin hand och rynkade på näsan. Hennes lärare Stavrulla som hon hette, gjorde inte saken bättre heller, hon sa "usch öppna fönstret innan vi dör" (hon försökte skämta då men det funkade inte på en 10åring)
Det var så hämskt så lilla miriam börja grina, tog sin lilla väska o sprang så långt om det gick och tvingades skolka ifrån skolan! Läraren sa högt "det räcker inte med att hon fes ner oss hon bli sur oxo". Lilla Miriam sprang hem grinandes och kom fram till mamma som var ute o plockade citroner för hennes citronmarmelad. Mamma såg lilla Miriam storgråta och blev orolig, hon sprang fram til lilla Miriam o frågade "Gumman vad har hänt herregud"

Jag svarade med värdens högsta grinande röst "JAG FEEEEES I KLASSEN" Jag har aldrig sätt min mamma skratta så mycket i hela hennes liv, hon vek sig nästan ner i backen av skrattet. Lilla Miriam kännde att ingen förstod henne. Hon ville verklgen inte gå till skolan dagen efter och tyckte att det var det värsta som har nånsin hänt.

Om jag gör en snabb slutsatts så har jag blivit kallad för "pruttmiriam" ända tills jag började högstadiet. Varje gång nån tog upp nått samtal om en prutt så kastades salt på såret.
Det är det som jag kallar för En dag, en händelse, en prutt= ett trauma för livet.

4 kommentarer:

  1. men gumman..!! stackars du.. Men nu ar det faktist lite roligt :p alskar dig min prutmiriam xx

    SvaraRadera
  2. Och du pruttar fortfarande en massa pruttMiriam=)

    SvaraRadera
  3. Miriam! Det är jättetrevligt att kunna vara med dig under din tid i Canada. Hoppas du fortsätter att blogga.Det är också jättefina bilder som jag får tillgång till . Ha det riktigt bra Kram Inger

    SvaraRadera
  4. Stephanie jag älskar dig med fast du svek mig i 5an!

    Clayton tack för din suport det känns mycket bättre nu!

    Inger va roligt att ha dig här! nu vet jag att du läser oxo:)Vi få ta dom saftiga detaljerna (skvaller) på trio fikat när jag kommer tillbaka till östersund!!Kramar!

    SvaraRadera

Bloggintresserade