söndag 11 april 2010

Semestern är över :( 12 roliga saker vi har gjort under ledigheten!


Hej alla mina fans! Förlåt att jag lät er vänta på min populära blogg men ni måste förstå att ibland så blire bara så. Nu var det i alafall dags att avsluta den underbara semestern jag har haft men mamma och Clayton i 2 underbara Veckor!
Som jag nämnde förut så var det helt enkelt skitväder de första dagarna av mammas vistelse I Vancouver! Det blåste så extremt, så molnen försvann och då kom solen!
Det känns jätte tråkigt att börja jobba igen! (eller snarare sitta o inte göra nånting) Längre ner tänkte jag göra en summering av allt vi har gjort de sista två veckorna när mamma har varit här samt betygsätta ställen vi har besökt! Med andra ord så vill jag helt enkelt skryta om hur bra jag har haft det så att ni tror att jag har det så roligt hela tiden!

Imorgon ska vi åka med mamma tillbaka till flygplatsen:( Dagarna går så himla fort när man har semester!Det känns jätte tråkigt att mamma åker, det ska bli så tomt i våran lilla lägenhet:( Jag gav henne en extra stor godnattkram ikväll!
Vi har gjort ganska mycket under semestertiden! Jag kan börja med våran roadtrip!
1. Vi har varit på roadtrip till Claytons lilla Ö Sointula! Där fick vi chansen att bo samt uppleva en äkta kanadensisk familj. Vi fick äta deras goda mat och sova i deras stora sköna sängar! Vi fick även se hur Clayton växte upp, vi träffade många av hans släktingar! Vi fick skratta en massa om hur litet det var samt för alla roliga människor vi har träffat på vägen! Vi fick även se uppstoppade djur:P, levande djur(rådjur) samt mycket fin natur! Trots att det var skitväder på våran roadtrip så hade vi ändå ganska roligt alla 3! 9/10

2. När vi kom tillbaka från Sointula övernattade vi en natt hos Claytons faster i en stad som heter "Nanaimo" där fick vi också uppleva en kanadensisk familj, deras påskmiddag samt sköna säng! 6/10
3. När vi kom tillbaka från våran roadtrip var vi ute på kvällen med Elin och Erik på en mysig restaurang/bar som heter "Cactus". Det är roligt att gå på cactus för att alla som jobbar där ser ut som modeller! Det var kul att hänga med svennegänget på cactus! 10/10

4. Vi har varit på akvarium med Elin och Erik och på kvällen hade vi grekisk afton med Kleftiko på menyn! Eriks favoriträtt! Han pratar om kleftiko 24 timmar om dygnet! Om jag vill tvinga med han nånstans så använder jag kleftiko som vapen! Han kan äta kleftiko till fruckost, lunch och middag varje dag säger han.

Eik fick för första gången kontakt med kleftiko på "Takis Taverna" på davie street(Böggatan) Efter det så har jag hört ordet "kleftiko" varje dag så jag lovade honom att när mamma skulle komma så skulle han få smaka på äkta kleftiko. Mamma bjöd oss alla på grekisk afton med kleftiko och tsantsiki som var oerhört gott! 10/10 För kleftikons skull!
*Lite information om kleftiko*
Kleftiko är grekisk köttgryta med lamm. Det är en mycket god rätt, en av mina favoriter! Receptet för dom som är intresserad: Släng in lammbitar, lök, Tomater och skalade stora potatisar i ugnen för 1 och en halv timma. Ni kommer att slicka era fingrar efteråt!
Chinatown

5.Vi har varit på Chinatown! Det är en del av Vancouver som kallas för det! Gatorna och allmänt området i chinatown har kinesisk stil!
I chinatown finns en kinesisk trädgård som vi gick till! Det var en mysig trädgård med kinesiska växter, och småhus. Det fanns även en liten sjö där det simmade stora fina fiskar och skuldpaddor!


Vi gick också in på en kinesisk matvaruaffär, den var inte lika roligt faktiskt. 6/10

Clayton försvann i affären(som vanligt) och letade efter en specifik sås som han ville ha. Jag o mamma gick bara runt o tittade tills jag hamnade i fiskdisken och DÄR ser jag NEDPACKADE FRYSTA SKULDPADDOR. 0/10

Jag blev så chockad och äcklad där ja skrek rakt ut när jag såg dom.! Jag skrämde en stackars kinesisk gammal gubbe som stod bredvid mig och trodde att jag har fått nå schitsoryck. De värsta är att jag har haft skuldpaddor till husdjur som jag tyckte jätte mycket om o sen så ser jag nåt sånt BRUTALT! Det var ingen vacker syn kan jag lova! Det är typ som att se en nedpackad hel liten vovve i kycklingdisken på ICA.(nja nu överdrev jag det är inte alls samma sak) Men liknande!
Förutom skuldpaddorna, så såg jag även stora feta grodor som låg i is bredvid räckorna! ush ush ush dom var delade i mitten och var skitäcklig att titta på.(trots det så gick jag dit hela tiden o tittade. Kinesaffären var inte min favorit kan man säga. 0/10 Clayton var i af glad han hittade sin sås.

6. Vi har varit till Capilano sunspension bridge! Det ligger 20 minuter från downtown Vancouver! Man kan ta en gratisbuss dit! Det är en jätte stor bro som dom har byggd för många år sen! Det finns också trädbroar på trädtopparna! Det var ganska coolt och häftigt att promenera där! 8/10

Mamma var lite höjdrädd från början men det gick bra sen!





7.Vi har även vart på grandville Island där dom har en marknad varje söndag!

Det var vackert väder så vi köpte mat i marknaden och satt ute i solen och åt! Vi hade som utsikt havet, hamnen och dom höga byggnaderna i bakgrunden såklart!

Vi såg en massa båttaxin som körde förbi hela tiden! Dom är så små och gulliga så att dom ser ut som badkarsbåtar!
En sån åkte vi sen när vi var på väg hem!07/10



8.Vi har varit på den kända "stanley park" Meningen var att vi skulle gå runt den men vi hittade en mysig bänk o satt o chillade i solen istället!
Vi hade som utsikt havet, båtarna och de stora byggnaderna i stan! När nästan halvsomnade på den mysiga bänken, så kom det två machande killar med blåa kläder och en blå dubbelcyckel. De stannade exakt mitt emot oss! Dom machade varandra så bra så jag tänkte och sa högt "Tror ni att dom är ett par??"" mamma svarar: jaaa varför inte", och Clayton "Jag tror att dom är Svenskar" Jag bara "haha tänk" osså kommer dom fram o frågar oss om vi är svenskar.....det var de de.... 7/10
När vi väl promenerade lite på "stanley park" fick jag ta värsta ekorrebilden! Det var en fet gullig vit ekorre som posade för min kamera!

Man ser ekorrar överallt i den hära stan i alla möjliga färger! det är lite collt
9. Jag och mamma var en sväng i Metrotown också! Canadas andra största shoppingcenter. Där fyndade vi två tröjor:)

10. Allmänt så har vi gått runt hela stan och har sätt nästan alla delar i Vancouver! Det är inte förens nu jag har upptäckt hur vacker stad vancouver är alltså! Man går ett kvarter osså kommer man in i en helt ny värd! Om det inte är yaletown så är det chinatown och om det inte är gastown så är det doowntown!Man ser allt från mysiga villor med stora fina trädgårdar till superstora byggnader med en miljon lägenheter i sig!


Mamma posar i stan

Jag gillar verkligen Vancouver! Vancouver är Canadas dyraste stad men har även röstats som en av värdens vackraste städer! Och det håller jag verkligen med om! Allt finns i Vancouver! Storstad, nattliv, natur, strand, fjäll och de roliga är att allt är så nära oxo!

För att komma till den stora naturen så tar det enbart 20 minuter med buss från stan, även när man ska till bergen, där det även finns grisslev björnar att se! 20 minuter från stan! Kan ni tro de? Helt fantastiskt! Nu har även våren kommit! Det är blommigt och fint överallt! De vackra rosa träden lyser upp hela stan!




11.Efter en "lång" promenad på stanley park så gick vi till en Japansk resturang där man kan ha "all u can eat"! Vi betalade 140 sek och fick en lista med 100 japanska maträtter. Vi satt där och kryssade in allt som lät spännande! Vi visste inte vad det var men vi kryssa in det ändå! Det är ett bra sätt att få lära känna lite av alla japanska rätter! Vi kryssade in ungefär 30 olika rätter som dom kom med hela tiden! Det var gott men mättsamt! Vi åt alldeles för mycket så vi kunde inte gå efteråt!

12. Jag och mamma var också och kollade på de stora tornet! "Vancouver lock out" tror jag att de heter!

Det var jätte mysigt! Vi satt i en snurrande restaurang och såg hela stan under en måltid!



Det är läggdags nu! Tack för mig!
Gonatt o sov gott allihopa! (eller bättre sagt gomorron Sverige)
kramar Miriam

3 kommentarer:

  1. Vad spännande Miriam! Jag vill också bo i Vancouver!

    SvaraRadera
  2. wow, de låter så härligt allting!! helt otroligt att i ska komma o häsa på er =) ja längtar ännu mer nu efter ja har läst de här..=) /elinor

    SvaraRadera
  3. Pippi du bor i vancouver med tre koreaner och en turk remember?

    Elinor jaa ni har mycket framför er att se här! Kul att du läste vad som vänta dig:) Du kan fundera om du vill gå o se nedpackade skuldpaddor du med!!!

    SvaraRadera

Bloggintresserade