tisdag 6 april 2010

Roadtrip To Sointula!

Hej allihopa!
Jag är lite osäker nuförtiden om det är nån av er som läser min blogg eller om jag pratar med mig själv? Är det så? Jag har inte fått en ända kommentar av er de sistone så jag börja fundera seriöst om ni har ledsnat på stjärnans populära blogg? Katastrof! Lite bekräftelse Tack!

Som jag nämnde på min förra blogg (för er som inte läste den) Så har jag mamma och Clayton hyrt en bil och åkte på utflykt! Jag ska börja med lite foton så att ni får en bild om hur resan gick Till!
Våran fina bil:


Resegänget


Våran Privata Driver:


På färjan:




Idag kommer fokus att vara på lite Ön där Clayton och hans syskon växte upp!
Claytons före detta hus:


Sointula "The place of harmony"
För att börja med ska jag informera er lite om ön så att ni har lite koll om vad jag prata om! Sointula har en mycket intressant historia faktiskt! Under denna resa har man lärt sig ganska mycket! Det var som en slags kulturresa för min del så att säga!

Sointula är en liten ö som ligger på toppen i Vancouver island i British Columbia! Det låter ganska nära men det tog oss nästan 12 timmar att åka upp från Vancouver!
Vi ar bytt två färger och kört bil i 4-5 timmar!
En Liten bit av kartan:


Vi valde lite fel dag att åka eftersom det var storm över hela Vancouver Island så färjorna var försenade och vi körde mot motvind och slaskiga snövägar! Men huvudsaken är att det gick bra och vi kom fram levande och hel tillslut!


På 1900-talet var det politisk och ekonomisk kris runt olika delar i Europa så många européer immigrerade till Nordamerika för att finna sin frihet och bilda ett bättre liv! En grupp av finska statsmän flyttade till lilla ön, Sointula och etablerade en slags koloni som var baserad på utopiska idéer!Ön döptes till Sointula som på finska betyder "Place of harmony". Idéen var att skapa ett samhälle där ägodelarna var gemensamma för alla, alla delade och var delaktiga och målet var att bilda ett jämlikt samhälle! Det låter som en mycket bra ide tycker jag!

Sointulas kommun utvecklade järnbruk, tegelbruk, sågverk samt en hovslagaraffär.
Dom har även publicerat deras första finska nyhetsbrev i Canada för att peppa flera immigranter att flytta dit! Dom som flyttade till Sointula fick land nästan gratis för att bygga deras hus på och starta ett nytt liv! Efter 4års nedgångar, kriser och katastrofer har "kalevan kansa kolonin" gett upp och sålde ön till staten "British Columbia". Trots allt finns Sointula kvar och de som bor kvar där jobbar och lever på fiske och skogsbruk. De flesta har skandinavisk bakgrund och namn men de har inte behållit språket!

Det var en mycket mysig ö omringad av hav och skog! Invånarna har lagt ner mycket fokus på deras hus! Så husen där är jätte mysiga med en mycket speciell inredning! Som jag har märkt så gillar dom att ha starka färger på väggarna och olika färger i olika rum! Andra gillar att dekorera sina väggar med en massa uppstoppade djur!




Ett slags lodjur som Viggo som han hette sköt "av misstag":


Vi bodde hos en kvinna som är bra kompis med Claytons mamma! Gud vad jag gillade hennes hus alltså! Så fort jag kom in i dörren så kände jag att "här kommer jag att STORtrivas"

Och det gjorde jag!

Det kändes som att vi bodde på ett lyxhotell uppe i fjällen mitt i skogen! Tina och hennes man Robert var jätte trevliga de bodde i de dära stora huset med en liten vovve som heter lakrits!


Lakrits kissade av glädje och entusiasm när han träffade oss för första gången!
Lakrits:


Tina hade en stor blommig fin trädgård med havsutsikt! När jag gick runt där så kände jag den färska havsluften i kombination med hennes rosor som blommade! Jag önskade verkligen att Claytons morgonandedräkt luktade så gott!




Tina:



Vi råkade va där över påsk oxo så vi blev bjuden på en oerhört god kanadensisk middag! Jag fick för första gången smaka "sweet potatoes" med "maple sirup" (typiskt kanadensiskt har jag fattat det som) Det var oerhört gott med skinka!

På lördagen skulle Clayton träffa sin pappa och jag och mamma skulle ta en promenad i "downtown Sointula" I stan som de kalla det som finns en affär, en resturang, en bar och en bensinmack! När vi gick in i affären så stirrade alla på oss och undrade vilka främlingarna i ön var! Jag har inte riktigt fattat att jag var i "downtown Sointula" så jag var tvungen att stoppa och fråga en ovårdard kvinna i 50årsåldern med gråa långa ögonbryn, en tshirt utan BH och hängpattar vart town var! Hon tittade på mig lite konstigt och sa "Thats It"! Då har jag landat i jorden och har fattat vart jag ungefär befann mig!
Downtown Sointula:

Sedan träffade vi Claytons pappa och åkte runt i byn där han förklarade vart allt låg och vart alla bodde! Tina har även informerat oss om alla skvaller som pågår i ön så nu vet vi dom oxo! Hon är aldrig i "stan" men hon kan allt om alla ändå:)
Om ni vill ha lite extra detaljer om Sointulas skvaller kontakta min mamma Annica Theophanous Det kostar 5 kronor i minuten! Det var hon som var upp prick 08.00 på morgonen(om inte tidigare) och hade långa skvallersnack med Tina Turner! Där ser man hur mycket man missar om man inte är uppe med tuppen!


På Lördag kväll efter den goda middagen så drog vi till den ända puben Sointula har! Den nu kända "Rub pub". Förutom vi 4 då som är lite normala så har jag inte träffat en ända normal människa på rub pub! Dom första två vi träffade var två o oerhörda aspackade män! Gissa vad det var för raser? Jaa det var en Svenne och en Finne såklart! Om en Svenne och en Finne slår ihop då är det fart på "rub pub". Jag måste då erkänna att dom var lite läskiga faktiskt och båda saknade nått. Svennen saknade sin röst och finnen saknade några av sina tänder! Jag fick lite panik när svennefinnegänget skulle vara social med oss dom va jätte lång o läskig! Svennen har även försökt att ragga på min stackars mamma men det gick inte så bra för han! Han blev jätte besviken när mamma sa att hon var gift! A ja hon har ju en plan B i af om hon känner för lite förändring. Det kändes lite som att man var med i en holliwood film där ett tag, ett gäng typ som hamnar på fel ställe med fel människor! Men det var ett intressant besök vi hade på rub pub! Inget man Glömmer så lätt!

Vi har även varit på "Burger Barn" Och ätit en salmon burger! Shitgött!


Söndagen kom och det var dags att lämna den nu kända ön Sointula! Som jag sa förut så hade vi en mycket intressant kulturresa och även har fått skrattat mycket om vissa saker som var lite annorlunda där på ön. På väg hem stannade vi i Nanaimo hos Claytons faster! Vi fick en ytterligare påskmiddag med skinka. Skillnaden var att vi fick Jums and marssmallows istället för "Sweet potatoes" Det är lite roligt för att kanadensarna stoppa marssmallows i maten! Det har jag aldrig tänkt på! Det var mycket gott!





Sen Var det dags att komma tillbaka till Vancouver!
På vägen tillbaka hem så har äntligen solen kommit fram efter en 2dagars storm!

Det var lite typiskt!

Tack för mig!
Kramar
Miriam!

5 kommentarer:

  1. Haha vad kul att du drar en parallell mellan Claytons morgonandedräkt och att den inte doftar som en blandning av rosor och hav.
    Ni verkar ha haft det trevligt!!

    SvaraRadera
  2. hysteriskt rolligt att läsa om den ovårdade kvinnan i tshirt och untan bh.HA! sointula är en otrolig plats här på jorden. det är en värld för sig. glad att ni trivdes bra med tina . hon är härlig. Fortsätt att blogga ! det är roligt att läsa.

    ps jag har skrivit kommentarer men får du dem inte?, Kat

    SvaraRadera
  3. Jag vill bara bekräfta vad Miriam skrev i bloggen att jag kan fylla på med ytterligare detaljer om Sointulas invånare mot ersättning. Annica

    SvaraRadera
  4. de är så roligt att läsa om era äventyr!! snart kommer vi oxå åka ut på äventyr =) /elinor

    SvaraRadera
  5. Hej pippi! haha tack för din feedback!
    Katrina va roligt att du gillar min blogg och kul att få se kommentarer av dig! Undrar bara hur gick det att jobba på "the rub pub"?
    Mamma Hoppas du tjänar lite cash på dina värdefulla kunskaper om Sointulas skvaller! Elinor jag väntar på er så får vi ge oss ut på nya äventyr:) Kramar Miriam

    SvaraRadera

Bloggintresserade