torsdag 8 april 2010

Låg Budjetmat på Lyxresturang?

Idag har det varit en pinsam samt rolig dag för Clayton mamma och mig!
Allt började på grund av Miriams musselberoende!
Det har gått en och en halv veckas semester, allas plånböcker var tomma och solen kom äntligen fram i Vancouvers trakter! De sista dagarna har jag upptäck att jag har ett litet problem! Eller bättre sagt ett till problem.
Om jag blir sugen på en speciell maträtt så fastnar den i min hjärna tills jag får i mig den! Det är svårt alltså! Jag vet inte vad det är med musslorna nuförtiden men när jag tänker på en talrik med musslor som är gjorda i en sås gjord av vitlök, vin, grädde och lök så dräglar jag och min kropp förbereder sig för musslor i 0 sekunder.

För att min blogg ska hålla sin pedagogiska natur ska jag berätta lite om musslor!
Näringsmässigt är blåmusslor mycket bra att äta då de är rika på vitamin B12 och mineralerna zink, och selen. Skaldjur innehåller relativt mycket kolesterol men hos musslor så består kolesterolet även av . Miljömässigt är blåmusslor ett bra alternativ då de filtrerar näringsämnen såsom kväve vilket minskar övergödningsproblemen. Okej där fick ni lära er nå Nytt! Nu fortsätter vi..

Så då blev det så att jag föreslog imorse att vi skulle på en seafood restaurang och alla höll med och tyckte att det var en bra ide.(tror jag) Vi kollade upp på nätet lite snabbt vad som fanns och jag skrev ner den första adressen på den första seafoodresturangen som kom upp i google map!

Efter en lång promenad i denna stora stad och en stark inställning på musslor så lurade jag min stackars mamma och pojkvän på en lyxig restaurang med hög kvalitet OCH höga priser! Ingen av oss visste vad som väntade.. Clayton hade på sig sina mysbyxor och mamma sin myströja som hon köpte här. Det står Kanada på den med stora bokstäver. När vi blev hänvisad till vårat bord börja alla fundera lite hur de här ska gå till. Jag kom på att båda mina visakort var halvtomma och mamma och clayton är inte heller direkt dom som har råd för så stora saker. Vi kollade igenom menyn och alla huvudrätter kostade över 300 SEK.

Då var det dags att beställa! Våran plånbok räckte bara för starters! Clayton beställde nå slags krabbpaj, mamma en talrik med lite olika skaldjur och jag MUSSLOR SÅKLART:) Efter att de tog våran beställning frågade servitrisen "var de allt"?

Trots att servitrisen tyckte att vi var konstig så kände vi oss ändå lite halvrika som de fina folket så att säga! Det var bara vi i restaurangen så dom tyckte nog lite synd om oss och lät oss stanna kvar tills dom riktiga kunderna kom!

Vi satt där och underhåll oss med brödet vi fick. Maten kom äntligen, oj menar förätten och det började med att alla tog fram kamerorna och fotade deras rätt! De här var en stor dag alltså!

Som ni ser så var mamma mycket nöjd med sin beställning!


Och jag har äntligen fått min dos! Så jag var oxo nöjd!


Clayton vet jag inte riktigt ibland är det svårt att läsa av hans ansiktsuttryck faktiskt! Jag tror att han blev lite hlvbesviken på sin krabbpaj!


Efter förättsfotoshotningen så var det äntligen dags att äta! Vi gav oss i maten medens servitören brevid putsade knivarna och gafflarna i borden för att de ska glänsa! Våran servitör ska man inte ens prata om, hon kände på sig våra tomma plånböcker så hon kom inte ens i närheten av vårat bord för att fråga hur vi har det! (något som nästan alla, alltid gör). Jag letade henne ett tag där för att ja ville beställa lite mer bröd så att försäkra att alla blir mätta på sina förätter!

Dags att betala! Alla var nöjda och Glada efter middagen (förutom Clayton han ville äta sushi efteråt) och då bad vi om notan! Det räcker inte med att vi var pinsamma från början vi förstärkte pinsamheten oxo med att säga till dom att splitra på notan i 3! I kanada är det mycket viktigt att ge minst 10 % dricks var än du går! och det är ett MÅSTE annars blir dom sur och ibland kan dom även säga till! Jag vet inte varför men jag räknade lite fel där på min nota och gav enbart 5% i dricks! När den nonchalanta servitrisen kollade på mitt kvitto (när jag gav 8 kronor i dricks) Så tittade hon på den, lyfte på ögonbrynen och skakade på huvudet! Jag skämdes som F där ett tag och ville bara ta mina pick o pack o springa ut lyxresturangen! Dom hade verkligen ingen förståelse för "studentdricks". Mamma och Clayton gav riktigt med dricks men den bortskämda servitrisen sa inte ens Tack! Hon tog kvitton och gick därifrån.

Det gör inget! Huvudsaken är att vi har haft det trevligt! Det är inget ställe man vill gå tillbaks till! Visst det var gott med musslor men det finns andra seefood resturanger kvar i Stan! Tills vi flyger hem så finns det nog en bild på oss utanför varje seefood restaurang där det står under "NO ENTER".

I alafall, de slutade med att vi åt efterätten hemma! Vi köpte muffins i en tjosk och kom hem och åt dom med en kaffe:)

Tack för mig!
Kramar Miriam!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bloggintresserade