onsdag 7 april 2010

Ska man stödja folk låsa in vilda djur? Besök på Canadas största akvarium.


Jag har varit mycket fundersam de sistone om jag skulle på akvarium eller inte!
Jag har alltid gillat zoo och aquarium, ställen där man kan se många vilda djur på en dag! Jag och Clayton har haft diskussioner om detta där han förklarade att han bli ledsen att gå på sådana ställen för att han märker mer o mer hur instängda djuren är och hur kul det egentligen är för dom att vara inlåsta och isolerade i en bur eller en liten pool och leva för att vi egoistiska människor ska betala och gå och titta på dom!

Vad har vi människor för rätt att hindra djurens frihet när de är gjorda att leva ute i de vilda? Tänk om vi människor blev instängd i en bur av något större (exempelvis gigantiska människor eller nått)där giganterna kunde gå och betala på ett människozoo och se hur en svart eller vit människa såg ut naken samt vilka skillnader det är mellan oss! Osså satt vi där i en liten glasbur med lite morötter och kött och blev uttittad 8 timmar om dagen... Hemskt va?

Sådana tankar dök upp i mig efter besöket jag har haft på Aquariumet i Stanley Park/Vancouver! Jag har aldrig varit på ett aquarium förut och var mycket nyfiken på att gå dit, sen tänkte jag men nää jag kan inte stödja folk för att låsa in vilda djur och sen slutade det med att jag gick ändå med ursäkten "Det är ju Kanadas största aquarium ju" Det kan jag inte missa eller...

På aquariumet fanns det allt från grodor, fiskar, magneter, vattenormar, spindlar, sälar, örter, valar, krokodiler, delfiner, även apor papegojor och lite djur som bor då i amazonen!

Visst var det häftigt att se! När det gäller fiskarna så tänker jag, ja men tur för dom, dom har ett jätte kort minne och kan simma runt akvariumet där de upptäcker nya saker hela tiden och slipper anstränga sig för att få mat. Dom har en sån liten hjärna så jag tyckte inte så mycket synd om dom!


När det gällde vattenormen så var det så äcklig så där har jag inte heller utvecklat några vidare känslor, samma gällde för magneter och grodor!


Grodorna var lite rolig iförsig! Dom satt still o stirrade med sina stora ögon och ett halvläskigt leende! De braa är att dom var mycket hjälpsamma och samarbetsamma! Det var lätt att fota dom utan blixt!


Krokodilerna är ju oxo rolig att se men man funderar ju den första kvarten om dom är fejk eller inte. Dom vägrar göra den minsta rörelsen! Jag vet inte om dom posar för kamerorna eller om dom väntar på att ge sig på sin drömmiddag som står bakom glasburen (oss alltså)!


Däremot när det gäller valar, sälar och delfiner så gör det ont i hjärtat när jag ser dom! Jag kan nästan sätta mig in i dem o känna hur dom känner när de är instängd i en liten pool och simma runt polens glasrutor 1000 varv per dag för att de har ingen stans att gå. Osså står det en massa människor o pekar på den o säger "kolla en delfin den e såååå fin" I mitt fall så har jag fått sätt Spinner! Spinner är en hane på 16 år och flög från Japan till Canada för att låsas in i aquariumet. Spinner har alltså bott instängd i 16 år ungefär. Hur skulle ni känna om ni var instängd i ett litet rum hela livet?

Delfinner är flockdjur (som oss) Spinner, han var ensam i sin bur. Han simmade runt runt buren så man fick se han riktigt ordentligt och bara flöt på alla möjliga vis! Jag fick inte direkt känslan om att han var glad. Man såg ju tillomed hans ögon han halvblundade o såg lite gråtfärdig ut (det är kanske jag som inbildar mig nu) men ni få i af se bilder på Spinner!

Delfinen Spinner i mitten av minipolen ensam:



En närmare bild på Spinners ansiktsuttryck:


Jag vet inte om ni ser det men jag ser olycka i delfinens ögon.

En Bild där han är så utråkad att han simmar upp o ner:

Sedan gick vi vidare till de större fiskarna! Valarna! Valarna var 4 stycken! Det var ett slags valdelfin kan man säga. Dom verkade vara gladare än spinner för att det var två mammor med sina bebisar! Glädjen kommer nog inte att räcka längre eftersom när bebisarna växer upp så kommer de att dela på dom eftersom 4 stora valar ryms inte i de dära lilla utrymmet.



Mamma och bebis:


Valarna kallas för belugavalar! För att börja med så är belugan en av världens mest miljöhotade djur. Jag har letat en massa info på google nu om belugavalar där jag exakt ville skriva vart de kommer ifrån och i hur många minusgrader de ska simma i men de ända som kom upp var i vilka aquarium i värden dom finns. Fick reda på nu att de finns i USA, Kalifornien osv.. För dom som e intresserad! Inte en ända mening om att belugavalar är faktist vilda och lever nånstans i de riktiga havet och inte i en liten skitpol.

Jag kom på nu att belugavalar kallas oxo för vitvalar. Så nu har jag hittat lite info om dom! Vitvalar lever i havsområden vid kusterna av Alaska, Kanada och Ryssland. Överhuden är 5 till 12 cm tjock och dom väger mellan 1350-1500 kg. De är 300 till 460 cm lång. Honor lever ungefär i 32 år och hanar lever i 40 år. De är dräktiga i 14 månader. Som jag nämnde tidigare så är vitvalar miljöhotade. Som de flesta valar blev också vitvalen jagad. Idag sker kommersiell jakt på belugan bara i norra Ryssland. Inuiter jagar djuret för dess kött, fett och tran (omkring 180 liter per val). Starkt eftertraktad är huden som benämns "Muktuk". Turism i form av whale-watching vid Alaskas och Kanadas kuster hjälper också till att minska på jakten. Ett problem är däremot utvinnandet av petroleum i arktiska havsområden. Vitvalarna störs av den mänskliga aktiviteten och deras miljö kan bli förorenad.
Den kommersiella jakten från andra länder minskade huvudsakligen på grund av den höga halten kvicksilver i köttet. Under mätningar som genomfördes 1970 var den redan 0,5 ppm (miljondelar). Jaa man kan se den positiva sidan då att dom stängs in i småpoler i akvarium. Efter att människorna har rotat bort alla belugavalar så kan man säga att det finns ju 4 kvar på akvariumet i stanleypark.

Sälarna!

Medans vi gick runt där på akvariumet så råka vi hamna i mitten av en slags "sälshow" Där de introducerade sälen Mashlow! Dom skulle typ ta och mata sälarna och det blev som en show kan man säga! Medans de skulle mata Mashlow då så berättade dom hans historia! Mashlow har förlorat sin mamma när han var bebis. De visste inte hur om hon bara lämnade honom eller om hon blev uppäten av en val så då räddade dom lilla Mashlow! Han har växt upp i akvariumet hela sitt liv och dom säger att räddade djur skulle inte överleva om de släpptes ut tillbaka till de vilda!
Lilla Mashlow:




Dom berättade då att många av djuren som dom hade i akvariumet har hittas skadad och blev räddad av dom. Jag vet inte om jag ska tro på det! Jag hoppas verkligen att de har rätt för att där ser man en god gärning då men frågan är om vad hände med resten av de 3000 olika arterna de har där? Var dom oxo skadade eller vad har dom för ursäkt?

Ursäkta mig att jag är ironisk säger ordet skit hela tiden och låter lite otrevlig! Tar det inte personligen men jag blir mer och mer upprörd när jag tänker på situationen! Har lite dåligt samvete att Jag var oxo en av dom nyfikna jävlarna som gick in i fällan och betalade för att stödja folk att ha instängda isolerade djur! Det är ju människans nyfikenhet som en dag kommer att förstöra planeten.

Tack För mig!
Kramar Miriam!

1 kommentar:

  1. Bra skrivit Miriam. Delfiner är vana att simma väldigt långt och leka med andra delfiner i havet. Dom mår inte bra av att vara instängda så enkelt är det. Spelar ingenroll om dom blev "räddad" eller inte. Titta på dokumentaren The cove så får man se hur delfiner blir behandlade.

    SvaraRadera

Bloggintresserade