måndag 3 maj 2010

Är man sjuk så ska man lyxa till det!

Hej alla mina beundrare!
Idag vaknade stjärnan utan frukostlust! Det vill helt enkelt säga att stjärnan är sjuk. Jag ringde och sjukanmälde mig från praktiken idag för att jag hade ont i blindtarmen, men sen kom jag på att det var äggstockarna.

När jag var liten och blev sjuk så tyckte jag att det var lite roligt ändå! Jag fick extra mycket uppmärksamhet av mamma o pappa, alla tyckte synd om mig och jag var i centrum! När jag hoppade från diket och bröt armen fick jag även presenter! Så det var kul! Men nu är det dags att växa upp. Idag är jag 21 bor i Kanada, mamma o pappa är för långt bort, därför måste jag hitta olika sätt att klara mig själv.

Nu när jag anses vara en vuxen tjej, så tänkte jag att när jag blir sjuk så ska jag lyxa till det lite extra! Clayton drog o träffade sina nya Peak kompisar, de ska kolla på hockey, jag kände för att stanna hemma, njuta av tystnaden och mysa med mig själv! Innan dess så tog jag mig en promenad till affären och köpte lite göttans!

Eftersom jag tycker så synd om Stackars lilla ensamma Miriam så har jag idag lyxat till det med jordgubbar, rökt lax, ost och crackers! Det var obeskrivligt gott alltså! Jag njöt av varenda smakbit! JUMMS! Eftersom jag ständigt tänker på er så har jag även tagit lite bilder på min lyxiga sjukmiddag!
Eftersom detta är lyxiga smakbitar för en sjukling så måste man såklart tänka på nyttighetsgraden! Vi kan börja med jordgubbar!
Jordgubbar innehåller rikligt av C-vitamin, antioxidanter, folat och flera andra näringsämnen. Antioxidanter skyddar kroppens celler mot oxidanter det innebär att en kost naturligt rik på antioxidanter hjälper till att skydda kroppen. C-vitamin är ett vattenlösligt vitamin som kroppen inte klarar av att själv tillverka och vi lagrar det inte effektivt. Att få i sig tillräckligt av C-vitamin från kosten är därför viktigt. Flera studier pekar på att få tillräckligt med C-vitamin är viktigt för att förebygga sjukdomar. Så ät mycket jordgubbar!

Lax
Lax innehåller en hel del av D-vitaminer! Vet ni vad D vitaminer bidra till?
D-vitaminer är viktiga för skelettet. Tillräckligt med D-vitamin i kosten skyddar mot benskörhet senare i livet. D-vitamin kan också bildas i huden, när du är ute i solljus. Men under perioden oktober till mars står solen så lågt på himlen att den inte klarar att ge tillräckligt med ljus för att starta hudens D-vitaminproduktion. Därför är kosten särskilt viktig som D-vitaminkälla under vinterhalvåret. Så ät mycket lax under vintern!

Philadelfiaost!
Ost innehåller ganska mycket fett, kolesterol och natrium. Det är inte så bra ämnen men men, för mycket nyttighet skadar va:P Ost innehåller även 4% av vitamin A och kalcium. A-vitamin har betydelse för synen, immunförsvaret, fortplantningsförmågan, slemhinnorna och kroppens försvar mot fria radikaler! Kalcium är bra för skelettet, tänder, hår och naglar. Kroppen behöver kalcium för att musklerna ska fungera och för att hjärtat ska slå. Så om ni vill ha en fungerande kropp ät helt enkelt ost:P

Crackers
Crackers innehåller fett, natrium, kolhydrater, fibrer, och mycket järn!
Fibrer håller magen och tarmarna i trim och järn är bra för :DNA produktion, immunförsvaret, förbättring av fysisk prestation och aptiten. Järns huvudsakliga uppgiften är att transportera syre från lungorna till resten av kroppen.

Hoppas ni har lärt er något nytt idag mina funs!
Jag vill gärna att min blogg bidra till nått bra ibland oxo!
Kom ihåg, är ni sjuk så ska ni lyxa till det!
Alla är värda något gott när dom är sjuk!
Tack för mig!
Kramar Miriam!!

7 kommentarer:

  1. Åh Miriama sjukling!
    Kyra på dig kramar från Ottawa!

    SvaraRadera
  2. hahaha Tack tack pippi!
    Hur har du det i Ottawa? Jag väntar på att du laddar upp lite facebook bilder;);)

    SvaraRadera
  3. Hon är inte sjuk hon bara låtsas så att hon ska ha nått att blogga om.

    SvaraRadera
  4. Krya på dig Miriam the Star, efter de där nyttigheterna borde du kunna vara uppe och dansa salsa igen inom kort skulle jag tro:) svettig Ugandakraam

    SvaraRadera
  5. hahhaa tack noris:P
    Jaa det har du ratt i:)

    SvaraRadera
  6. Men stackars Miriam, fis så går det över...

    SvaraRadera
  7. hahhahahahhaha! Tack for tipset, det funkar sakert alldeles utmarkt! ;)

    SvaraRadera

Bloggintresserade