onsdag 12 maj 2010

Praktiken är snart över, Lite tips och bilder för dom som ar intresserad av att praktisera här!

Hej allihopa!
Jag vill glatt meddela er att min praktik är snart över!
Trots all dramatik med skabben, konflikter med chefen och frustration av att inte ha något att göra så känner jag att jag har lärt mig ganska mycket under tiden jag har varit här!
20 veckor har gått ganska fort känner jag! Om jag gör en liten summering om vad jag ar lärt mig så har jag lärt mig allt från att kamma barbiedockor till att ha mina egna klienter för terapi. Sa där kan man se en liten utveckling ändå!

När jag först kom hit så var det absolut inte som jag har förväntat mig, jag vet inte om jag har nämnt det tidigare men anledningen till att jag valde att åka till Kanada är att det är ett utvecklat land. Min tanke var att jag skulle lära mig nya arbetsmetoder som jag senare kan ha användning av i Sverige eller lilla Cypern. Och det är klart jag har lärt mig väldigt mycket på min praktik men faktumet att det är så oorganiserat och ostrukturerat störde mig ganska mycket. Jag personligen trivs inte om det inte finns en viss struktur runt omkring mig. Man kan se det positiva av de hela! Nu har jag upplevt hur en frivillig organisation fungerar i Kanada. Det var även värdefullt att lära mig hantera ostrukturerade situationer och en knäpp chef.
Jag har även fotat lite så att ni har en bild på hur det ser ut där:
Receptionen:

Settlement office

Korridoren

"Commuity kitchen"


"Reiki room"


East hasings

Trots att det är lite stökigt här så måste jag erkänna att jag gillar verkligen arbetet dom gör på min praktik! Enligt mina erfarenheter så gör dom ett stort arbete med asylsökande och flyktingar. Jag kan se hur tacksamma de flesta klienter är!

För dom som är intresserad att praktisera på min praktikplats så är det viktigt att vara en person som är väldigt mycket framåt och ta egna initiativ. Du måste även veta exakt vad du vill göra innan du kommer hit. Jag gjorde felet och sa att jag ville göra ALLT, med det menade jag allt som har att göra med socialt arbete. De missförstod mig lite märkte jag sen. Det är viktigt att vara tydlig med din handledare och säga att du vill inrikta dig mot den kliniska delen om du inte vill sortera donationskader och kamma barbiedockor såklart!

Om ni är intresserad att jobba som terapeut i framtiden är min praktik ett mycket bra ställe att praktisera på! Speciellt om ni vill inrikta er på trauma och kris. De har olika sorts terapier som man kan inspireras och ta del av. Några av terapierna som finns är: musikterapi, arttherapi, lifespam, psykoanalys, kognitiv beteendeterapi, yogaterapi, reiki och mycket mer.
Olika terapeuter har olika terapier som dom använder på klienterna och om man vill veta mer om terapierna så gäller det att ta ett snack med terapeuterna och även kanske få vara med dom när dom träffar klienter. Det är väldigt omöjligt att dom går med på det, men jag hade tur kan man säga..

På grund av att klienten som jag borde få, hamnade till fel terapeut för att min kliniska chef är förvirrad så har jag pratat med terapeuten och vi kom överens om att jag ska kunna få vara med på hennes terapi med "min" klient! Från början kände jag att det var sådär för att jag skulle inte kunna bidra med nånting men sen tänkte jag efter lite och kom på att "faan vilken supermöjlighet"! Jag få vara med på en Lifespamterapi! Det är helt fantastiskt ju! Lifespam är en mycket ny metod som har introducerats till Sverige bara for några år sen.
Terapeuterna har ibland workshop om sina terapier.
Jag har varit på workshop om "moritas therapi","yoga theapi" och "arttherapi".

Min praktik har oxo haft en massa fester under tiden vi var här. Det blev mycket internationell mat och tårtor! Vi firade iransk nyår, vi hade "babyshower" för en klient som ska föda snart,knytkalas och mycket mer.
Det har varit ganska dåligt med handledningar och ibland har det känts tungt! Speciellt när man hör alla hemska historier som våra klienter har varit med om! Därför tyckte jag att det har varit bra att ha Erik här oxo. Vi har pratat ganska mycket och det har blivit lite som att vi handledde varandra! Det kändes bra att ha nån att prata med.

Jag vill avsluta med att det var en mycket värdefull erfarenhet att få vara här!
Och jag är tacksam for att de tog emot mig, eller de borde vara tacksamma av att ha mig har:P haha näärå!
Om du har några frågor angående min praktik sa kan du lägga en kommentar längst ner och ställa din fråga jag kan även nås via mail om det önskas.

OBS! Om du ser till att söka till denna praktikplats, var noga med att kontakta rätt chef! Vi har en administrativ chef och en klinisk chef som tar hand om terapidelen! Jag har kontaktat fel chef för att jag visste inge bättre då, så då fick jag den administrativa chefen som min handledare. Hon hon har ingen koll på nånting. Jag ser henne knappt och när jag väl ser henne så är det order och klagomål som gäller.

Tack för mig!
Miriam The star!

4 kommentarer:

  1. Tror att du menar Lifespan.....spam är en sorts skinka eller nåt sånt.

    Syns imåra

    // Ärek

    SvaraRadera
  2. Helloj Mirrisen! Grattis till att du överlvde praktiken och dessutom lärde dig massor, grymt bra gjort!!! Så du ska redan hem snart då eller??? själv har jag 2.5 vecka kvar på praktiken, men om en liten vecka ska vi iväg och gorillatrekka. Lite nervös redan!

    Puss och kram från Kampala-snorisen

    SvaraRadera
  3. Hej Noris!!! Tack tack! praktiken är inte klar än men förhoppningsvis så kommer jag inte att få nervsammanbrott tills jag slutar:P jag ska hem den 1 juli!! Elinor och osten kommer och det blir roatrip till vegas:) wuhuuu!! Va roligt med gorillatrekka!! Shit vad exotiskt!!! lägg in lite bilder på din resadagbok sen så att jag få se hur det ser ut:) puss puss, saknar dig!! Miric!

    SvaraRadera
  4. Ärek! Hahha jaa det har du rätt i! Jag gjorde en miss där med lifespam o lifespan :P bra att vi har dig som har koll på det:P

    SvaraRadera

Bloggintresserade