måndag 17 maj 2010

Synen på djur och kvinnor på Cypern!

Idag har jag hittat en cypriotisk blogg!
Presis en sådan som jag alltid har velat skriva! Tänkte bli cyperns blondinbella då eftersom det inte funkar med Sverige... Det som stoppar mig är att jag måste skriva på grekiska bokstäver, alfabetet är kompliserat och det bli inte lika spontant skrivet om man fastnar på grammatiken hela tiden! Sen måste jag fixa med datorn vilket inte jag är så bra vänn med!

Jag trode seriöst inte att cyprioterna har upptäckt bloggandet än! Det är ett sådant litet land typ 780 000 invanare så populariteten skulle sprida sig hur snabbt som helst! Frågan är om det är bra eller daligt!?

Jag skulle vilja belysa olika problem som cyprioter blundar for. Det skulle såkert skapa många diskussioner o folk skulle hata mig. Men nån måste uppnå nån förandring nån gång! Cypern är ett vackert land, många kallar on for "paradison" det "guldapplet". Det är viktigt for cyprioter att undvika alla skamm och skuldkanslor! Istället så skyller dom pa andra o gör problem osynliga, lossas som att dom inte finns!

Några problem som jag skulle vilja gora synliga är djurplageri på cypern! Cyprioterma i min mammas och pappas ålder har växt upp med mentaliteten att hundar och katter sprider enbart sjukdommar! Ossa för dom över dessa idiotigheter till deras barn o sen blir allt bara en ond cirkel! Det slutar med att ingen stannar på vägen när dom kör på en stackars hund som ligger på gatan o lider. Föraldrar köper valpar till deras ungar, när barnen ledsnar pa valpen då stoppar dom den i en svart påse och kastar den mitt i vägen... kan ni förstå? vad BRUTALT! Ni kan inte fatta hur många gånger jag har hittat valpar slängda i en grop, eller inlåsta i en svart påse, lösa mitt i vaggen o alla skrämmer bort den. Cyprioter har en hamsk syn pa djur och det är VERKLIGEN något som jag skulle vilja förändra! Men vad kan lilla jag gora? Jag har ingen makt nånstans?

Ett annat problem som jag stör mig pa, som blev synlig i mina ogon EFTER att jag har bott i Sverige är kvinnans roll i det cypriotiska samhället. Förut så var det mannen som jobbade och kvinnorna som var hemma med ungarna. Jag tror inte att det finns något som heter "pappaledighet" på cypern! Mannen skulle skratta om dom var tvugna att ta hand om sina ungar medans kvinnan jobbar. Han som överforde "kvinnopenssion på cypern har studerat i SVERIGE".... om inte han kom med förslaget så skulle kvinnor fortfarande vara hemma pank och ekonomisk beroende på sina man.

Jag märker dessa extrema könsskyllnader nar jag drar på släktmiddagar! Männen ska sitta och röka inomhus längst in i bordet, om dom behöver något så ar det kvinnorna som springer upp och ner o serverar dom, som att det ar uppenbart att kvinnor ska vara deras slavar typ!

Sen ROKER DOM INNOMHUS OXO, medans kvinnor sitter o hostar. IRRITERANDE. Jag blir sa irriterad o jag sitter där o kan inte säga något för att då är jag konstig! Om jag försöker vara med i deras idiotiska samtal och ska säga vad jag tycker sa tittar dom knappt på mig. FRUSTRERANDE dom skulle skicka mig in i psyket om jag reagerqade på nå sant! För att det är så det ska va! Så är samhället byggd och så ska det ALLTID vara! Kvinnor ska jobba 8 timmar per dag, komma hem, städa och laga mat o mata sina grismann MED SKEDEN han gör typ ingenting. Den ända tiden kvinnor har for sig själv är att gå på toaletten skita, kanske kissa och även ta en duch! Medans männen kan dra hemifrån när som helst o gå på sitt gubbkafe och hänga med polare. Kvinnan ska vara hemma med barnen, diska, laga mat och städa.

Som ni märker så är jag lite upprord just nu! Jag kan känna på mina örön att dom brinner! Det måste ske en förändring, synen på djur och kvinnor måste ändras.

Alla hem ska stängas, deT FINNS fortfarande ålderdomshem, barnhem, droghem, psykhem som bara gud vet vad som händer däR inne. även HORklubbar finns, man gå dit o se en ryska eller vad det nu är dansa på nån stång, man köper henne en drink o sen beställer man henne genom pimpen. Shit jag vill bli politiker o dra dit o sätta alla på plats! Det skulle sluta med att jag bli sjuten av Cyperns maffia. Men jag har gjort mitt i af!

Så vad tycker ni? Ska jag starta en cypriotisk blogg?
Ni kan kommentera under bloggen och ni behover inte vara medlemmar for att göra det.
Tack for mig!
Miriam the star!

11 kommentarer:

  1. ja skulle nog inte starta en om ja var du.kan bli massa drama där hemma då antar ja..vilken är din pappas syn på allt d här skulle vara roligt att veta så du inte hamnar på fel kant med han..kram kram punne hogeland

    SvaraRadera
  2. Hej Punne! Känner jag dig föresten?
    Jag håller med dig! Det kan bli mycket drama där hemma om jag startar upp en blogg! Men det vore ett sätt att öppna ögonen på folk även om dom börja hata mig! Tycker du inte? Min pappa har samma mentalitet och när jag diskuterar kring kvinnans roll i samhället med honom så blir jag enbart irriterad. Det är svårt att ändra hans syn på saker och ting för att det finns bara en väg och det är den som är rätt. Cyprioter kan inte se längre än så..

    Men eftersom han har varit gift med en svensk kvinna under åren så har könsrollerna i min familj inte varit lika extrema som resten av min släkt....

    SvaraRadera
  3. Go for it säger jag bara!

    Klart du ska starta en cypriotisk blogg och skapa drama och diskussioner om du känner för det. (Du kanske ska låta bli att skriva namn, adress och telefonnummer bara, så du inte får maffian eller några stalkers eftre dig...)

    Känner du att det är viktigt så ÄR det viktigt.

    Puss på dig

    Nora

    SvaraRadera
  4. Ja du skall starta en blogg. men på svenska också så vi kan läsa:)

    Kramar

    SvaraRadera
  5. Tack för eran suport my buddies!!! Punne tyckte inte de men ni har rätt!! jag ska det!! Pippis jag är lite osäker om jag ska skriva på 2 språk det kan ta en sån lång tid...google translator finns däremot:)

    SvaraRadera
  6. e kala re eshi toses xores shiroteres pou tin kipro.an tha arkepsis blogg arkepse gia tzines prota

    SvaraRadera
  7. Nicolaki, xerw to oti eshi alles xwres xirotteres esheis dikaio! ALLA!, i kipros ipoti8ete en melos tis evrwpaikis enwsis je anagnwrizete pou tes "exeligmenes xwres" en siggrinete me to sudan ja paradigma. polla pramata prepi na fkun stin epifania. en grafw ja alles xwres cos enixerw, ute tis ezisa! Grafw ja tin kipro jati en jame pou emegalwsa!

    SvaraRadera
  8. Jag tycker att du ska skriva en blogg på grekiska men kanske lite annorlunda för att få igång en diskussion kring ämnen som upprör dig. Det du gjort ovan känns mer som ett påhopp och att majoriteten av alla Cyprioter är lika dan.

    SvaraRadera
  9. Hej mamma! Jag håller med dig, jag glömde nämna där i slutet att alla är inte likadan! Den nya generationen har lite nyare syn på saker o ting så det är bra! Cypern är ett vackert land och det finns många positiva saker med landet! Om jag startar en blogg ska jag vara lite mer försiktig:P puss

    SvaraRadera
  10. an itan etsi prin tora en eni pantos!!en polli kouventa na katsoume na ti sizitisoume dame

    SvaraRadera
  11. NIcola twra laleis m oti enexei diafora o rolos tis jinekas kai tou antra sti kipro? Nwmizeis en isoi? i know its a big diskussion...

    SvaraRadera

Bloggintresserade